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AIを理解したい非技術系の社会人に適したストーリー型ビジュアル&アジャイル教授法の提案と効果検証

2019年7月11日

「2019 8th International Congress on Advanced Applied Informatics (IIAI-AAI)」掲載論文 <共著:瀬谷啓介、小林延至>

【原文タイトル】
Effectiveness of Story- Based Visual and Agile Teaching Method for Non-Technical Adult Learners Who Want to Understand Artificial Intelligence

【日本語要約】
本研究では、AIについて学びたい非技術系人材に対して有効な教授法について分析しています。非技術系人材がより多くの技術系議論に加わる必要性が増している昨今、主要な概念を短時間で理解させる教授法が求められています。本研究では、そのようなニーズに対する新たな教授法について提案し、実践を通してその効果についての検証を行っています。結果として、1日〜2日間の講座で、AIについての基本的な概念を理解することに効果が見られたこと、また、非技術系の社会人学習者の中で、AIの理解度に大きなプラス効果があったことなどが判明しました。特に、学習者の成功期待にプラスの効果が見られたことは、AI理解度の将来的なさらなる向上に向けた重要な結果であったと考えています。

【原文要約】
This study proposes and evaluates an effective teaching method for non-technical adults who want to understand artificial intelligence (AI). As the number of non-technical business professionals who want to improve their participation in technical discussions is increasing, it becomes important to find effective teaching methods for non-technical adults who need to understand core technical concepts in which they are involved reasonably. The proposed teaching method utilizes the active use of visual feedback and agile practices to overcome the challenges the adult learners face. In this study, we evaluated the effectiveness of the proposed teaching method by the open coding method to analyze the free-form responses and by the paired t-test over the responses to the questions asked to the participants before and after the lecture. We found that this teaching method effectively supported the learners to understand the basic technical concepts of AI within one or two-day time frame. We also confirmed the non-technical adult learners had significantly changed their attitude toward understanding AI from initially negative to positive with a good expectation of success in understanding AI, which is one of the important outcomes for the learners as the expectancy-value theory predicts their future performance on understanding AI.

→論文へのリンクはこちら(原文英語)